Hommell

‘t Was dan wel niet in Portugal te doen, maar allez. Zondagmiddag was ik samen met een camionetje vol andere bloggers uitgenodigd door bandenmarchand Michelin. In Nijvel, op het testterrein van Peugeot Belux. Aldaar konden we achter het stuur het verschil gaan ervaren tussen de winterbanden en de zomerbanden van Michelin.

Ikzelf rij nog niet lang met winterbanden. Zoveel jaar geleden, wie sprak daar toen van? Niemand, tot ineens de bandenmarchands begosten die banden wat deftiger te marketen. Onze pa beweert wel degelijk betere grip gewaar te worden als ‘m ‘s winters op wintersloffen rijdt. Zelf voel ik eigenlijk geen verschil. Waarschijnlijk rij ik gewoon te voorzichtig.

Zondag kon ik dus ‘s gaan testen of dat hele winterbandengedoe wel echt meer is dan marketinggeleuter.

De middag begon met een lap uitleg. Dat ge onder de 7°C beter op winterbanden rijdt, want ander rubber en ander profiel, waardoor ge meer grip hebt. En meer grip is gelijk aan kortere remafstand en betere wegligging op winterse wegen.

Wij daarna het terrein op voor 4 tests.

Test 1: Ontwijk de blauwe mousse

Vrij simpel. Op een nat wegdek tegen 50 rijden, dan het rempedaal vloeren en tegelijk de blauwe mousse die voor u opduikt ontwijken. Ging ongeveer zo:


Ik vond dat wel straf dat ge, ondanks dat ge vol in de remmen ging, nog vrij gemakkelijk om de blauwe mousse heen kon slalommen. Spijtig dat we dezelfde test niet ook gedaan hebben op zomerbanden. Wellicht hadden we allemaal gewoon de mousse geramd.

Test 2: Noodstop op gladde ondergrond

‘t Was zondag nat en koud, maar winters kon ge het ook weer niet noemen. Gelukkig ligt er op het Peugeot Testterrein hier en daar een lap epoxy. Als ge dat nat spuit, is het alsof ge op platgereden sneeuw rijdt.

We kregen een recht stuk epoxy voorgeschoteld, en een aantal auto’s, de ene keer met Michelin winterbanden, de andere keer met Michelin zomerbanden. Bedoeling: rechtuit 50 rijden en dan vol in de remmen gaan op de epoxy.

Ge moogt raden welke van de twee op wintersloffen ligt:


Voor alle duidelijkheid: beide auto’s stoppen op hetzelfde punt.

Dezelfde test, maar dan met camionetjes:



Bijkans de boskes in!

Test 3: Bochtje pakken op gladde ondergrond

Deze keer weer een reep epoxy, een bocht meer bepaald. Aanloopke pakken tegen 50 en zo proberen de bocht te pakken. Met de winterbanden moest ge eigenlijk de boel al forceren om uit de bocht te vliegen. Op zomerbanden ging dat van alleen.

Test 4: Met de Hommell tegen de tijd

Puur voor de fun, dit. Een Hommell (nooit eerder van gehoord) onder de kont en dan zo snel mogelijk twee rondjes op een parcours afleggen. Ge zoudt zeggen dat ik dat al meer heb gedaan, want met 1 min. 17 sec. 85 honderdsten greep ik de zilveren plak van ons groepke. Misschien moet ik toch maar aan een carrière als moeder-piloot overwegen.

Filmke van de 4 tests door Nodesktophero:


Besluit: dat dat – ma how jong seg – een enorm verschil is, winterbanden tegenover zomerbanden. Eerlijk is eerlijk: we hebben alleen getest op “platgereden sneeuw”. Maar ik veronderstel dat ge in andere winterse omstandigheden evenzeer verstandiger af zijt met winterschoeisel.

Zie ook bij Dailybits, Blogologie en Houbi.


Verwante schrijfsels:
Winterse brokkenmakers Fotoverslag: 24 uur van Spa Spijt dat ik er niet bij was: Michelin Pilot Performance Days Getest: Naketano streetfashion 


0 commentaren 11.10.11 - Uw Moeder -
Valt onder: Overleven

Geef een reactie

Gastblogger op appelogen
Lees eens op een ander!
Lees eens een krant