Like us on Facebook
Begint het niet stilletjes aan tijd te worden dat je ons liket?
Mmmm ... burgers
Ik krijg er al honger van.
Nick & Toots - Hey Joe
Nick Cave en Toots Thielemans, samen op een podium.

Ga Voor Groen! Weg Met Bankbonussen! Stop Het Politiek Gekibbel! In het afgelopen jaar passeerde een recordaantal politieke, sociale en economische protestacties de revue, zowel in Europa als daarbuiten. Aan de ene kant wijst dit erop dat de stand van zaken niet altijd is zoals je zou wensen. Aan de andere kant is het bemoedigend dat mensen bereid zijn om voor hun mening op te komen – zolang ze dit uiteraard maar op een vreedzame manier doen!

Sociale bewegingen en publieke acties zijn in. Maar met het grote aantal uitlatingen van sociale en politieke standpunten van tegenwoordig kan het lastig zijn voor kleinere protestgroepen of sociale bewegingen om voldoende aandacht te genereren voor hun specifieke doelstellingen.

Daarom doen betrokken burgers die wat willen doen aan huidige maatschappelijke problemen er goed aan om een aantal tips op te steken uit de marketingwereld. Om interesse te genereren in een sociale beweging en mensen te binden aan een maatschappelijk of politiek doel is het noodzakelijk dat er, ten eerste, voor gezorgd wordt dat de naam van de beweging zoveel mogelijk in de spotlight komt te staan, en ten tweede, dat de boodschap op een zo duidelijke en pakkende manier overgebracht wordt. Dit is de hele redenering achter de slogans die tijdens demonstraties altijd op spandoeken en borden in de lucht gehouden worden.

Maar er is geen reden waarom je deze slogans niet op andere manieren dan alleen op een spandoek ten toon zou spreiden. Als je aandacht wilt trekken voor je opvattingen, waarom laat je geen t-shirt bedrukken zodat je, waar je ook gaat, aan iedereen kan laten zien waar je voor staat?

Deel je speciaal bedrukte t-shirts uit aan vrienden, familie en iedereen die jouw mening deelt, en bouw zo vanzelf een achterban. Dragers van de t-shirts worden zo getransformeerd in wandelende politieke spandoeken. Als je vervolgens ook nog eens een twitteradres of QR-code op het t-shirt laat drukken worden geinteresseerden gelijk doorgekoppeld naar sociale mediasites waarop meer informatie te vinden is.

Succesvolle sociale bewegingen hebben al lang door dat door een slimme marketingaanpak er met weinig middelen veel belangstelling kan worden opgewekt. We leven nu eenmaal in een tijdperk van reclame en marketing. Als grote bedrijven en commerciële instellingen gebruik kunnen maken van slimme marketingtechnieken, waarom zouden betrokken burgers met hun eigen mening dit niet ook kunnen?

Belangrijk is natuurlijk wel dat slogans een zo wijd mogelijk publiek aanspreken en geen aanstoot geven. Verandering komt tot stand door het bouwen van bruggen, niet door mensen te verdelen.

Bedrukte t-shirts als hulpmiddel voor sociale bewegingen ()


Verwante schrijfsels:
Hete meiden in Batman T-shirts Rubik’s Cube oplossen met twee bewegingen Mini t-shirts. Rosa Loves, T-shirts voor een goed doel 


1 commentaar 01.02.12 - Appelogen -
Valt onder: En dan nu, tijd voor ...

Een reactie op “Bedrukte t-shirts als hulpmiddel voor sociale bewegingen”

  1. Pieter zegt:

    Wij hebben onze shirts laten ontwerpen en bedrukken bij shirtontwerpen.be en zijn erg tevreden over de shirt kwaliteit en printtechniek. Wij hebben nog geen ervaring met Vistaprint.

Geef een reactie

Gastblogger op appelogen
Lees eens op een ander!
Lees eens een krant