Influencer marketing
Bij deze vorm van marketing wordt dus een zogeheten influencer ingezet. In het Nederlands is dat iemand die mensen beïnvloed. Dat beïnvloeden gebeurt op verschillende manieren en via verschillende platformen. Zo zijn er bijvoorbeeld influencers die gebruikmaken van Youtube. In deze youtube videos gebruiken zij producten om ze onder de aandacht te brengen bij verschillende doelgroepen. Zo zijn er bijvoorbeeld make up artiesten die op youtube make up aanbrengen en daarover hun visie brengen. Wanneer zij positief praten over een product, kan dat er voor zorgen dat het product goed verkocht wordt. Aan deze strategie zit ook een keerzijde. Zo kunnen deze zogeheten influencers ook negatief over een product praten wanneer zij het product niet fijn vinden. Dit zorgt voor een negatieve reclame van de producten.
Ook zijn er een hele hoop influencers die social media als Instagram gebruiken voor influencer marketing. Zij staan op een foto in een kledingsetje of gebruiken een bepaald merk vitamines en geven hierover hun mening.
Kosten
Deze influencers kunnen eventueel kosten in rekening brengen voor de marketing. Het kan zijn dat bedrijven de influencers benaderen met gratis producten welke deze influencer dan kan gebruiken, maar het kan ook zo zijn dat de influencer hier geld voor wil krijgen. Het is dan een vorm van reclame maken en in verschillende landen is het verplicht dat de influencer aangeeft er voor betaald te krijgen. Hoeveel zij betaald krijgen kan veel verschillen. Zo heeft het natuurlijk te maken met het aantal volgers van de influencer, maar ook van de producten die zij onder de aandacht brengen.