In dit artikel deel ik met jou een aantal tips voor het organiseren van een succesvol zakelijk evenement.
1. Begin nu met het maken van jouw marketing- en promotieplan
Ontwikkel jouw marketing- en promotieplan vroeg. Voor veel studenten is veel werk nodig om een evenement te plannen, en dan voelt het als een gek idee om het te promoten. Jouw marketingplan moet een integraal onderdeel van het proces zijn. Voor de meeste community-evenementen raad ik aan om jouw locatie te boeken en het eerste marketingmateriaal 6-8 weken van tevoren klaar te hebben. Hoewel dit misschien niet voor alle studentenevenementen haalbaar is, zijn hier enkele dingen om te overwegen: je wilt uitnodigingen zo vroeg verzenden dat kalenders open zijn, maar niet zo vroeg dat mensen je programma vergeten. Vier tot zes weken is vaak een goed algemeen tijdsbestek voor gemeenschapsgerichte evenementen. Hoe kom je eraan?
Opties zijn onder meer nieuwsbrieven, e-mails, uitnodigingen per post, sociale media, gedrukte advertenties en mond-tot-mondreclame. Dit is een geweldige kans om in contact te komen met de belangrijkste partners en lokale kampioenen. Laat ze je helpen!
Zul je RSVP’s verzamelen en zo ja, hoe? Heb je de mogelijkheid om een herinnering te sturen naar degenen die RSVP hebben gedaan?
2. Voer je evenement uit
Nu je een geweldig community-evenement hebt gepland, laat het gebeuren! Ik gebruik vaak dag-van-dag checklists en duidelijke agenda’s met tijdlijnen en toegewezen taken om dit zo stressvrij mogelijk te maken. Vergeet niet dat sommige dingen eenvoudigweg buiten jouw controle zijn, zoals slecht weer, en dat is prima.
3. Beoordelen en plannen voor de volgende keer
Neem na jouw evenement de tijd om de successen te evalueren en kansen voor verbetering te identificeren. In sommige gevallen wordt jouw evaluatie geformaliseerd, bijvoorbeeld door een enquête, terwijl het in andere gevallen een evaluatie na de actie kan zijn door het planningsteam. Zoek input van deelnemers en jouw samenwerkende partners. Houd een open geest en weet dat succesvolle evenementenplanning een leerzaam en steeds veranderend proces is.
Heb je wel eens gehoord van virtual reality evenementen? Hierbij organiseer je een zakelijk evenement in een digitale 3D locatie, inclusief sprekers en publiek. Daarbij is alle activiteit van bezoekers meetbaar. Zo kun je heel goed evalueren en op basis van data jouw volgende evenementen tot een nog groter succes maken!