Een paar weken geleden was ik opzoek naar een leuke vakantie. Ik kwam op de website van een groot bungalowpark en ik vond daar een keur aan verschillende huisjes en kampeerplekken. De keuze was overweldigend. Ik was opzoek naar een huisje met bepaalde elementen zoals een douche in plaats van een bad, omdat mijn moeder meeging. Zij kan niet overal meer inklimmen en ze stelt daarom wat eisen aan een huisje. Terwijl ik langs alle huisjes aan het scrollen was, plopte de live chat van het park op. Goedemiddag, kan ik u helpen? stond er. Ik aarzelde even want ik was gewoon een beetje rond aan het kijken en ik had nog geen beslissing gemaakt over of ik naar dat park zou gaan. Aan de andere kant, als ik de informatie wilde hebben die ik zocht, dan moest ik bellen. Ik ben niet zo’n beller. Dus ik besloot via de chatbot mijn vragen te stellen.
Live chat: heel laagdrempelig
Ik stelde dus mijn vraag en kreeg vrijwel meteen antwoord. De aanbieder wees me op huisjes die voor ons geschikt waren. Het grote voordeel voor mij was dat ik niet meteen hoefde te antwoorden maar op mijn gemak de huisjes kon bekijken. Dit in tegenstelling natuurlijk tot een telefonisch gesprek. Toen ik nog wat details vroeg via de live chat kreeg ik weer snel antwoord. Ik vond het echt ideaal. Het gevolg was ook dat ik uiteindelijk bij dat park geboekt heb. Zonder ook maar iemand daadwerkelijk gesproken te hebben, voelde het toch alsof ik heel fijn persoonlijk contact had gehad. Ik had heel gericht antwoord gekregen en dat antwoord kwam ook snel. Live chat is voor mij als klant heel klantvriendelijk en laagdrempelig.
Een must voor bedrijven
Ik ben zelf een eenmansbedrijf om het zo maar eens te omschrijven. Ik onderhoud contact met mijn klanten via de mail of app. Toch kan ik me voorstellen dat als je een webshop hebt of iets dergelijks dat en live chat echt een ideale manier is om direct met de klanten te communiceren. Voor klanten is de toegankelijkheid belangrijk. Een live chat geeft ze de mogelijkheid even na te denken of er gewoon uit te stappen als ze het allemaal nog niet weten. Maar het biedt ook de keus om verder te vragen en te overleggen. Het bindt iemand aan je bedrijf omdat ze zich gezien en gehoord voelen. Dus heb jij een bedrijf dat veel klanten via zijn website naar binnen moet trekken? Probeer dan eens een live chat. Het zal je helpen klanten te werven.