Waar moet je op letten als je een partij zoekt om een WordPress webshop laten maken te bewerkstelligen? Een aantal punten maken een groot verschil als je jouw webshop optimaal wilt hebben.
Let op je thema
Een thema op WordPress dicteert de lay-out van je website. Hierin is veel variatie te vinden, maar niet elke is even geschikt. De meeste zijn bedoeld voor het overbrengen van informatie in de vorm van berichten. Dat is handig als je bijvoorbeeld blogs gaat schrijven maar je wilt het liefste jouw customer journey centraal hebben. Daarvoor zijn er een paar opties. Er zijn bijvoorbeeld bijzondere thema’s ingericht voor webshops. Maar als het bijvoorbeeld gaat om leads verkrijgen voor complexere producten, vooral in de B2B context. Daar is het nuttig om niet een standaard thema maar een custom thema te verkrijgen. De belangrijkste reden is toespitsing. Voor die complexere customer journeys zijn er unieke informatiebehoeftes die voorzien moeten worden om iemand te prikkelen. Daarnaast heeft een op maat gemaakt thema het voordeel dat het niet is zoals andere thema’s. Het kan verstorend zijn voor het imago van je onderneming als er een format word gebruikt dat ook op andere plekken online gebruikt word. Op het moment dat een potentiële klanten je format herkennen kan dit al snel het gevoel van je website verslechteren. Het kan overkomen als goedkoop, nep of als iets waar weinig moeite in gestoken is. Dat verslechtert je kansen op conversie aanzienlijk. Daarom raad ik bijna altijd aan om een op maat gemaakt thema te gebruiken voor je webshop.
Denk aan je eigen invloed
Veel websites worden mooi opgeleverd, maar zijn weinig bewegelijk. Op het moment dat je iets wilt toevoegen of veranderen zit je vaak een voor een leek onbegrijpelijk systeem. Zo kan je blogartikel niet ingesteld zijn om in de juiste stijl te verschijnen. Denk bijvoorbeeld ook aan het moeilijk kunnen toepassen van kortingen voorbij het daadwerkelijke systeem van de webshop. Als je gebruik gaat maken van artikelen om bezoekers te trekken en informeren, banners wilt gebruiken om klanten naar bepaalde producten te leiden of je site thematisch wilt maken voor een bepaalde periode zoals Valentijn of Black Friday, vraag dan naar hoe je eigen input geregeld is.
Vergeet niet je snelheid
Je snelheid is belangrijk voor een aantal redenen. Wist je bijvoorbeeld dat als een site op mobiel langer dan 3 seconden duurt om te laden 51% van de mensen wegklikt? Zeker als mensen werken met mobiele data kan dit zo gebeuren, en verlies je onnodig veel verkeer.